Katedra Usług Turystycznych

International Tourism Management

Podstawowe informacje

Studia na specjalności Turystyka Międzynarodowa na kierunku Turystyka i Rekreacja mają za zadanie przygotować wysokiej klasy specjalistów, zdolnych do organizowania i samodzielnego kierowania organizacjami międzynarodowymi i gospodarką turystyczną na arenie międzynarodowej, przedsiębiorstwami turystycznymi oraz usługami nie tylko w języku polaki, ale przede wszystkim w języku angielskim. Specjalność dla osób chcących poznać nowe wymagania, jakie stanęły przed polską turystyką w warunkach swobodniejszego poruszania się po świecie oraz konieczności posługiwania się językami obcymi. Studia adresowane są do osób, które chcą podnieść swoje kwalifikacje językowe z zakresu szeroko rozumianej gospodarki turystycznej. Odczuwają potrzebę realizacji własnego pomysłu na biznes turystyczny, wiążą swoją przyszłość zawodową z tym sektorem nie tylko w Polsce, ale także w krajach UE czy świata. Staramy się aby wyróżniało nas dziedzinie Turystyki międzynarodowej nie tylko zdobywanie wiedzy teoretycznej, ale przede wszystkim praktyczne wykorzystywanie umiejętności i języka poprzez liczne zajęcia ćwiczeniowe, projektowe czy terenowe.
 
Możliwości podejmowania studiów za granicą
 
Dla specjalności „turystyka międzynarodowa” istnieje możliwość zdobycia dwóch dyplomów - Hochschule Heilbronn (Niemcy) - Master of Art  oraz dyplomu magistra turystyki i rekreacji o specjalności "turystyka międzynarodowa" WSG w Bydgoszczy.
 
Uczelnia partnerska Hochschule Heilbronn (Niemcy), przyjmująca studentów objętych programem podwójnego dyplomowania, nie pobiera dodatkowych opłat za studia. Student płaci tylko za studia w uczelni macierzystej zgodnie z harmonogramem opłat.
Student Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy chcący wziąć udział w programie podwójnego dyplomowania powinien spełnić następujące kryteria:
 
•ukończyć studia pierwszego stopnia oraz pierwszy semestr na studiach drugiego stopnia na kierunku „turystyka i rekreacja”, specjalność „turystyka międzynarodowa” w Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy
•wykazać się znajomością języka angielskiego co najmniej na poziomie B1
 
Aby otrzymać dyplom ukończenia studiów drugiego stopnia w Hochschule Heilbronn na kierunku „International Tourism Management” student Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy zakwalifikowany do programu powinien spełnić następujące warunki:
 •zaliczyć dwa semestry studiów na studiach drugiego stopnia w Hochschule Heilbronn na kierunku „International Tourism Management”,
•uzyskać przynajmniej 60 punktów ECTS za przedmioty zrealizowane w Hochschule Heilbronn,
•zaliczyć ostatni semestr studiów na studiach drugiego stopnia w Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy, by uzyskać łącznie (w pierwszym i ostatnim semestrze) za studia zrealizowane w Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy przynajmniej 60 punktów ECTS,
•przedłożyć pracę magisterską napisaną pod kierunkiem promotora, którym może zostać wykładowca z polskiej lub z niemieckiej uczelni. Recenzentem pracy musi być wykładowca z uczelni partnerskiej. Praca może być napisana w języku niemieckim, angielskim lub polskim. Obrona pracy magisterskiej może odbyć się w Heilbronn albo w Bydgoszczy,
•zajęcia dydaktyczne, które można zrealizować w ramach programu wymiany będą zdefiniowane na liście przedmiotów i modułów, uzgodnionej przez obydwie uczelnie
 
Przedmioty specjalnościowe na „turystyce międzynarodowej” na WSG w Bydgoszczy będą prowadzone w języku polskim i angielskim, przedmioty ogólnouczelniane i kierunkowe w języku polskim. Dzięki temu student zdobędzie wiedzę potrzebną do zarządzania, a także podwyższy swoje kwalifikacje językowe.
 
Kadrę naukowo – dydaktyczną, prowadzącą zajęcia na specjalności „turystyka międzynarodowa” stanowią wykładowcy z tytułem profesora, doktora lub magistra, wywodzący się głównie z WSG w Bydgoszczy oraz z Hochschule Heilbronn (Niemcy), a także doświadczeni praktycy z przedsiębiorstw, opierających swoją działalność na rynku międzynarodowym w zakresie turystyki.
 
Cele kształcenia
 
Osoba kończąca studia na specjalności Turystyka Międzynarodowa na kierunku Turystyka i Rekreacja winna posiadać szeroki zakres wiedzy z międzynarodowego zarządzania gospodarką turystyczną i umiejętności zawodowe, wykazywać zdolności menedżerskie (umiejętność nie tylko zarządzania usługami turystycznymi, ale także samodzielnego kreowania tych usług), posiadać umiejętność samodzielnego podejmowania decyzji i działania, umieć nawiązywać kontakty i współpracę z różnymi kontrahentami, partnerami branży na arenie międzynarodowej. Dodatkowym atutem będzie doskonała znajomość problematyki sektora turystycznego w języku obcym, ponieważ przedmioty specjalnościowe będą realizowane głównie w języku angielskim. Absolwenci specjalności będą bardzo dobrze przygotowani merytorycznie do pracy i zarządzania przedsiębiorstwami turystycznymi (np. hotele, gastronomia, biura podróży, ośrodki kultury, obiekty sportowe i rekreacyjne) oraz funkcjonowania w strukturach i organizacjach działających na rzecz rozwoju turystyki w miejscowościach i regionach turystycznych (wydziały promocji urzędów gminnych i starostw powiatowych, instytucje prowadzące edukację turystyczną, punkty informacji turystycznej, miejskie ośrodki turystyki i wypoczynku).
 
Rodzaj i zakres posiadanej wiedzy
 
Absolwent specjalności będzie przygotowany w zakresie organizacji obsługi międzynarodowego ruchu turystycznego, ze szczególnym uwzględnieniem sektora gospodarczego. Ponadto odbywając zajęcia w języku angielskim, lepiej rozumiał i znał potrzeby klientów i umiał kierować podażą usług zapewniając satysfakcję klientowi. Wśród istotnych elementów nabytej wiedzy specjalistycznej, należy podkreślić, że absolwent dysponować będzie wiedzą o najnowocześniejszych zasadach zarządzania personelem pracującym w bezpośrednim kontakcie z klientami. W ramach studiów studenci zostaną przygotowani do promowania Polski i jej regionów, organizowania marketingu turystycznego, poznają prawne i organizacyjne zasady turystyki, zapoznają się z zasadami funkcjonowania międzynarodowego rynku turystycznego i przedsiębiorstwa turystycznego. Otrzymają także niezbędny zakres wiedzy ogólnej w dziedzinie marketingu w turystyce, zarządzania jakością usług turystycznych.
 
Formy kształcenia i poziom kompetencji w zakresie języków obcych
 
Kształcenie w zakresie języków obcych odbywa się na różnych poziomach. Nauka języka obejmuje naukę języka potocznego oraz zawodowego. Formy kształcenia: lektoraty, konwersatoria. Dodatkowym atutem specjalności „turystyka międzynarodowa” będzie praktyczne wykorzystanie języka angielskiego podczas zajęć z przedmiotów specjalnościowych.
 
Umiejętności zawodowe
 
Absolwenci specjalności przygotowani są do podejmowania pracy w firmach i agencjach turystycznych, w organizacjach turystycznych, w instytucjach administracji rządowej i samorządowej związanych z rynkiem turystycznym, w hotelach i ośrodkach wypoczynkowych jako menadżer, kierownik, rezydent czy specjalista ds. turystyki w strukturach administracji rządowej i samorządowej. Posiadać będzie wiedzę i umiejętności z zakresu obsługi gościa, organizacji i techniki pracy biurowej, w tym obsługi urządzeń i korzystania z oprogramowania komputerowego w sektorze turystycznym.
 
Rodzaje i formy kształcenia praktycznego
 •laboratoria,
•zajęcia praktyczne
•praktyki studenckie w hotelach i innych tego rodzaju obiektach; gastronomii
 
Sugerowane szkolenia specjalistyczne i certyfikaty uzupełniające wiedzę oraz umiejętności zdobyte w trakcie studiów:
 •obsługi klienta
•prowadzenie negocjacji
•w zakresie pozyskiwania i obsługi funduszy europejskich,
•bezpieczeństwa i higieny pracy (studium)
•zarządzanie jakością (studium)
•Public Relations (studium)
•studium pedagogiczne (studium)
•certyfikaty językowe
 
Uprawnienia do wykonywania zawodu
 
Absolwent specjalności rozumie i zna potrzeby klientów i umie kierować podażą usług zapewniając satysfakcję klientowi. Absolwent dysponuje wiedzą o najnowocześniejszych zasadach zarządzania personelem pracującym w bezpośrednim kontakcie z klientami. Jego wiedza w zakresie ekonomii i finansów wspomaga go w zarządzaniu obiektem. Zna i rozumie problemy etyki zawodowej.
 
Możliwości zatrudnienia - przewidywane stanowiska i miejsca pracy
 
Absolwenci specjalności przygotowani są do podejmowania pracy w obiektach hotelarskich, innych, świadczących usługi hotelarskie, a także obiektach oferujących usługi żywieniowe w zakresie od punku gastronomicznego po restaurację. Dotyczy to zarówno indywidualnych obiektów, jak i dużych struktur sieciowych. W placówkach tych mogą realizować różne zadania określone etatami i stanowiskami pracy zawartymi w strukturach organizacyjnych - w pełnym zakresie. Miejscami zatrudnienia mogą być: przedsiębiorstwa branży świadczące usługi dla turystów, szczególnie hotelarskie, gastronomiczne, a także administracja samorządowa, biura turystyczne. Mogą również kierować serwisem podróżniczym i wypoczynkowym, a także serwisem żywieniowym w instytucjach, które samodzielnie zajmują się realizacją usług w innych sektorach i produkcją.
 
Możliwości wskazania do dalszego kształcenia na kolejnych poziomach studiów
 •Studia podyplomowe
•Studia doktoranckie
•Możliwości podejmowania studiów za granicą.
•W pełnym zakresie na kierunkach związanych z branżą
 
Kadra
 
Kadrę naukowo dydaktyczną, prowadzącą zajęcia na specjalności „turystyka międzynarodowa” stanowią wykładowcy z tytułem profesora, doktora habilitowanego, doktora i magistra oraz praktycy związani z branżą turystyczną. Profile dyplomowania podejmują problematyki takiej jak:
•marketing usług turystycznych
•zarządzanie przedsiębiorstwami i organizacjami non-profit
•zarządzanie strategiczne
•strategie marketingowe
•badania aktywności turystycznej mieszkańców
•monitorowanie funkcjonowania przedsiębiorstw turystycznych
•badania wpływu turystyki na lokalne środowisko społeczno – gospodarcze
•wpływy kultury organizacyjne na zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie
•badanie satysfakcji pracowników
 
Wybrane przedmioty specjalnościowe
 •Międzynarodowy ruch turystyczny
•E-turyzm
•Międzynarodowy marketing w turystyce
•Międzynarodowe zarządzanie projektami
•Zarządzanie zasobami ludzkimi
•Zintegrowane projekty zarządznia turystyką,
•Zarządzanie turystyka zrównoważoną
•Wykład monograficzny
•Przedmiot do wyboru
•Seminarium magisterskie
 
Dla studentów, którzy oprócz studiowania na specjalności ”turystyka międzynarodowa” zgłoszą się do programu podwójnego dyplomowania w uczelni partnerskiej Hochschule Heilbronn (Niemcy) będą zobowiązani do odbycia dwóch semestrów w Niemczech.
 
Program studiów wszystkich przedmiotów potrzebnych do zrealizowania w uczelni partnerskiej Hochschule Heilbronn (Niemcy)
 
Pierwszy semestr zajęć w HH: (czyli odpowiednik II semestru USM TiR na WSG)
 •Introducion to International Tourism (5 ECTS)
•E-tourism (2,5 ECTS)
•Business Simulation (5 ECTS)
•International Financial Accounting (2,5 ECTS)
•International Strategic Management (2,5 ECTS)
•International Marketing Management (2,5 ECTS)
•International HRD (2,5 ECTS)
•Tourism Policy, Planning & Development (5 ECTS)
•Sustainable Tourism Management (2,5 ECTS)
 
Drugi semestr zajęć: (czyli odpowiednik III semestru USM TiR na WSG)
 
•Managing Organisation (2,5 ECTS)
•Intercultural Management (5 ECTS)
•Advanced Integrated Tourism Studies (12,5 ECTS)
•Research Methods (10 ECTS)
 
 

Kursy i szkolenia
Uniwersytet Trzeciego Wieku
Centrum Projektów Edukacyjnych
Studia podyplomowe
MBA
Studia I i II stopnia